”De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău nu o
iei în seamă?” (Luca 6,41 şi Matei 7,3).
Unul din cele mai simple lucruri, foarte
la îndemână și adesea tentant, este acela de a-i judeca pe cei din jurul nostru
pentru cea mai mică greșeală. Curios lucru, reușim în mod inexplicabil să-i
monitorizăm cu mare atenție pe toți cei din jur, iar propria persoană ne scapă
complet din vedere. Reușim, cel mai adesea, să avem un ochi critic, dar nu și
autocritic. Acest paradox ne semnalează faptul că la mijloc poate fi o capcană,
poate chiar două ...
Suntem tentați să facem acest lucru
mai ales atunci când suntem temători.
Pentru că sub imperiul fricii simțim nevoia să fim permanent în gardă, să
supraveghem cu atenție tot ce se întâmplă în jurul nostru. Cu acest prilej nu
ne scapă, evident, micile greșeli ale celorlalți, mai cu seamă atunci când sunt
îndreptate împotriva noastră.
Al doilea motiv ar fi acela că ne place. Ne face plăcere să
descoperim că alții sunt mai neperformanți decât noi, pentru că asta ne face să
ne simțim noi mai performați, prin comparație. Tot așa, ne face plăcere să
descoperim că alții sunt mai păcătoși decât noi, pentru că în felul acesta ne simțim
mai puțin păcătoși, prin simpla translatare a reperului. Reperul nu mai este
Mântuitorul, ci devine omul de lângă noi.
Teama și plăcerea vinovată de a
descoperi răul ne conduc cel mai adesea la judecare,
iar judecarea ne conduce întotdeauna la orbire.
În această orbire intervine și
mândria, ca sentiment de superioritate față de cel considerat mai slab, mai
păcătos.
Fără să ne dăm seama – fapt ce
dovedește deja o orbire – ne preocupă tot mai mult ceea ce se întâmplă în jurul
nostru, până ce ajungem să uităm cu totul de propria persoană. Astfel, ne
irosim timpul fără folos, ne consumăm energia cu lucruri mai degrabă inutile și
ne pierdem adevărata bucurie de a trăi.
Ce avem de făcut pentru a evita o
astfel de situație?
Soluția este extrem de simplă și se
află la îndemâna fiecăruia dintre noi: putem
să constatăm, dar fără să judecăm.
Așadar, constatăm ce se întâmplă și
atât. Nu ducem gândul mai departe, în zona judecării. Nu facem analize
detaliate pentru a emite judecăți, verdicte, concluzii și mai ales nu bârfim,
nu transmitem altora ceea ce ni s-a părut nouă ca fiind evident greșit și
condamnabil.
Putem face asta cu o mai mare
ușurință dacă reușim să înțelegem că
nimic nu este întâmplător. Totul se întâmplă cu un scop, chiar dacă acesta ne
scapă. În acest sens, Umberto Eco a scris
în Numele trandafirului următoarea
concluzie extrem de interesantă:
”Chiar și nedreptatea a fost prevăzută de Providență pentru a păstra
echilibrul lucrurilor, unde scopul, cel mai adesea, ne scapă.”
Mai trebuie să știm că granița
dintre constatare și judecare este extrem de subțire, iar pasul care le separă
este unul foarte mic. Prin urmare, avem nevoie de o atenție trează și un
autocontrol exersat, pentru a nu face pasul peste graniță.
Însă, odată ce deprindem obișnuința
de a nu-i judeca pe oameni, descoperim și trăim o senzație de eliberare și
simțim cum liniștea se așează treptat în sufletul nostru. Ne eliberăm de
preocupările inutile și meschine de mai înainte, vedem viața cu alți ochi,
privim spre semenii noștri cu mai multă bunăvoință, înțelegere, iubire, nu ne
mai așezăm în prim plan și nu judecăm totul în raport cu propria persoană.
Devenim oameni liberi și prin faptul că ne eliberăm de energia negativă cu care
ne împovărăm atunci când îi judecăm pe cei din jur.
Prin urmare, lipsa judecării este eliberatoare și pentru că implică iertarea, care la rândul ei își are sursa în iubire.
Mântuirorul a arătat atât de clar
importanța iertării atunci când a inclus-o în rugăciunea Tatăl Nostru și unde a
condiționat de fapt dobândirea iertării, de chiar oferirea ei:
”... și ne iartă nouă păcatele noastre, precum și noi iertăm greșiților
noștri ...”
Tot în același sens, Mântuitorul
ne-a oferit și pilda datornicului nemilostiv, care, deși a obținut iertarea
unei datorii mari de la Stăpânul său, a fost cu totul nemilostiv față de un semen
de-al său care-i datora mult mai puțin și pe care, fără milă, l-a aruncat în
temniță, considerând că așa se cuvine, uitând cu totul de iertare și iubire.
Dar, peste puțin timp, aflând Stăpânul cele întâmplate, l-a chemat la El și,
mustrându-l, l-a pedepsit în același fel. (Matei 18, 23-35)
Mântuitorul a sintetizat toate
aceste aspecte importante într-un sfat foarte simplu și concis:
”Nu judecați, ca să nu fiți judecați.” (Matei 7,1)
Mai apoi, Sf. Apostol Pavel întreabă
retoric în Epistola sa către Romani (14,4):
”Cine ești tu, ca să judeci pe sluga altuia?”
Cu toții suntem copiii aceluiași
Părinte Ceresc. Ce drept avem, așadar, să-i judecăm pe cei din jur?
Pentru asta, ne este de mare folos
să ne amintim și aceste cuvinte ale Mântuitorului:
“Cel
fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra ...”. (Ioan 8,7)

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu