E interesant câtă esenţă de viaţă
poate să cuprindă trăirea abandonării în dragostea lui Dumnezeu. Trebuie
experimentată pentru a o înţelege.
De
la început, aş vrea să elimin din discuţie o abandonare greşit înţeleasă. Este
vorba despre acea abandonare ce poate apărea ca urmare a unor eşecuri,
deziluzii, din lipsa unei perspective de viaţă, din lipsa voinţei şi a
implicării în a ne croi un drum. Cu toate că sunt momente în care putem fi
tentaţi să ne lăsăm pradă unei astfel de abordări, acest tip de abandonare nu
este o soluţie, cât mai degrabă o problemă şi mai mare. Abandonarea de acest
fel este de fapt o abandonare a responsabilităţilor, respectiv abandonarea
trăirii vieţii cu toate dificultăţile şi provocările ei, înseamnă îngroparea
talantului, ca în pilda Mântuitorului.
Există însă un alt tip de
abandonare. Abandonarea ca trăire, adică abandonarea prin încredinţarea
conştientă a propriului destin în mâinile Părintelui Ceresc, care este rezultatul
unor trăiri complet diferite de cele enumerate mai sus, pentru că, deşi noi contribuim
substanţial la propriul destin, Dumnezeu are întotdeauna un cuvânt de spus prin
răsplătirea faptelor noastre.
Ca o precizare suplimentară:
abandonarea ca trăire nu înseamnă renunţarea la acţiunile concrete, necesare în
viaţa noastră, nu implică lene şi ignoranţă, ci reprezintă o direcţie şi un
sens în acţiunile noastre. Înseamnă încărcarea muncii noastre zilnice cu acea
conştienţă a apartenenţei la divinitate, care de fapt îţi dă puterea de a munci
mai mult şi mai bine, de a progresa inclusiv material, dar la umbra creşterii şi trăirii spirituale.
Care ar fi trăirile şi atitudinile care
ne pot conduce la acest tip de abandonare?
1. Înţelegerea
dragostei lui Dumnezeu
Odată ce înţelegem cât de mult ne
iubeşte Dumnezeu, cât de multe daruri ne trimite permanent, inclusiv suferinţa,
care are rolul ei (am încercat să suprind asta în ”Valoarea suferinţei”), atunci ne vom lăsa călăuziţi cu drag de
Dumnezeu, ne vom abandona dragostei Sale.
2. Simţirea
prezenţei lui Dumnezeu în viaţa
noastră
Una din sintagmele cele mai dragi mie este aceea că:
”Nimic în viaţă nu este întâmplător.”
De acest lucru m-am convins,
în nenumărate rânduri, cu toate că n-am înţeles imediat sensul unor
”întâmplări”, ci l-am descoperit mai târziu.
Atunci când constatăm că cele mai
multe (dacă nu toate) întâmplări importante din viaţa noastră nu sunt
întâmplătoare, ci au ca scop evoluţia noastră spirituală şi intelectuală
deopotrivă, atunci când privim în urmă şi reuşim să înţelegem că toate
încercările prin care am trecut au avut un scop, fie erau necesare pentru
dezvoltarea noastră, fie au fost rezultatul propriilor greşeli/păcate şi prin
ele Dumnezeu ne vorbeşte încercând să ne trezească din amorţeala acestora, în
cele din urmă ne vom convinge de veridicitatea sintagmei de mai sus şi ne vom abandona în grija Sa.
3. Conştienţa
limitărilor noastre şi renunţarea la ego
Existenţa unor limite ale capacităţilor
noastre fizice şi a unor limitări intelectuale este de necontestat. Nu suntem
perfecţi şi nici atotputernici. În ”Graniţele
gândirii” am încercat să trec în revistă unele limitări. Avându-le în
vedere, înseamnă că dincolo de ele nu mai putem decide, ori decidem fără să
avem controlul sau garanţia unui rezultat anume. Prin urmare, cine poate să ne
conducă dincolo de aceste limitări mai bine decât însuşi Creatorul?
În ”Ego-ul şi iubirea” am încercat să scot în evidenţă o seamă de capcane
ale ego-ului, iar una în plus ar fi tocmai aceasta, că ne împiedică să trăim
abandonarea, considerând că nu avem nevoie de niciun fel de ajutor.
Una din cugetările cele mai frumoase
ale lui Petre Ţuţea spune că:
”Dumnezeu este Creator iar omul imitator.”
Prin urmare, oricât de inteligenţi
am fi, oricât de capabili am deveni în orice domeniu, nu putem să ne depăşim
condiţia de imitatori ai Creatorului şi avem, pentru aceasta, un motiv foarte
întemeiat să ne abandonăm înţelepciunii
Sale.
4. Conştientizarea
slăbiciunilor şi a păcatelor noastre
Atunci când ne conştientizăm
slăbiciunile şi păcatele, deja am făcut primul pas pe calea îndreptării, care
este şi calea căutării smerite a Părintelui Ceresc.
Recunoaşterea în smerenie a
slăbiciunilor şi a păcatelor a fost atât de frumos exprimată de către Sf. Apostol Pavel în epistola întâia
către Timotei (1,15-16):
“Vrednic de
credinţă şi de toată primirea e cuvântul că Isus Cristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care
cel dintâi sunt eu. Şi tocmai pentru aceea am fost miluit, ca Isus Cristos
să arate mai întâi în mine toată îndelunga Sa răbdare, ca pildă celor ce vor crede
în El, spre viaţa veşnică.”
O astfel de conştientizare şi
asumare ne va ajuta să ne abandonăm
milei şi iertării Sale.
Dumnezeu nu are nevoie de
abandonarea noastră în grija Sa, aşa cum nu are nevoie de rugăciunile noastre. Noi avem nevoie de toate acestea!
Când rugăciunea şi abandonarea vin
ca o consecinţă a dragostei şi recunoştinţei noastre faţă de Dumnezeu, atunci descoperim o nouă latură a bucuriei vieţii
şi eliberarea de temeri.
Nu în ultimul rând, abandonarea, ca şi rugăciunea, înseamnă o
punte de legătură între noi şi Dumnezeu, o conectare la energia de viaţă a
Spiritului Sfânt, având rolul de legătură între viţă şi mlădiţe, după cuvintele
Mântuitorului în Sfânta Evanghelie după
Ioan (15,5):
”Eu sunt viţa, voi sunteţi mlădiţele. Cel ce
rămâne întru Mine şi Eu în el, acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu
puteţi face nimic.”
Cel mai impresionat şi copleşitor exemplu
de abandonare este unul de origine divină. Şi anume abandonarea trăită de
însuşi Fiul lui Dumnezeu în voinţa lui Dumnezeu Tatăl, exprimată atât de
frumos, simplu şi profund în rugăciunea din grădina Getsimani, dinaintea
Sfintelor Sale Patimi (Matei 26,39):
“Părintele
Meu, de este cu putinţă, treacă de la Mine paharul acesta! Însă nu precum voiesc Eu, ci precum Tu voieşti.”

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu